WILLEMSBRUG

 Willemsbrug is een brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam.

De brug verbindt de rechteroever van de Nieuwe Maas met het Noordereiland. De huidige brug is de tweede Willemsbrug. De eerste werd ontworpen door C.B. van der Tak, werd in 1878 opengesteld en vernoemd naar koning Willem III. De tweede brug is ontworpen door Cor Veerling en is opgeleverd in 1981.

Geschiedenis (bron wikipedia)

In 1927 werd de brug enkele meters opgevijzeld en van zijn ornamenten ontdaan. Ook werden het fiets- en voetpad naar de buitenzijde van de brug verplaatst, omdat het sterk toegenomen wegverkeer voor steeds gevaarlijkere situaties zorgde. De Willemsbrug was tot de opening van de Maastunnel tijdens de Tweede Wereldoorlog de meest westelijke vaste oeververbinding over de Maas, zodat ook het steeds belangrijker wordende internationale verkeer gebruik maakte van deze verbinding dwars door het oude centrum van Rotterdam.

De Willemsbrug speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mariniers uit de nabijgelegen Marinierskazerne aan het Oostplein verdedigden vanaf de Duitse inval op 10 mei 1940 deze brug en de ernaast gelegen spoorbrug en kade 'Boompjes'. De tegenstand van de Nederlandse mariniers was veel sterker dan de Duitsers hadden verwacht. De mariniers wisten de opmars van de Duitse troepen tegen te houden tot de Duitsers besloten het centrum van Rotterdam te bombarderen op 14 mei 1940.

Englisch version.

Willemsbrug is a bridge over the Nieuwe Maas in the center of Rotterdam. The bridge connects the right bank of the Nieuwe Maas to the Noordereiland. The current bridge is the second Willemsbrug. The first was designed by C.B. van der Tak, was opened in 1878 and named after King William III. The second bridge was designed by Cor Veerling and was completed in 1981.

History (source wikipedia)

In 1927, the bridge was jacked several meters and stripped of its ornaments. The bicycle and footpath were also moved to the outside of the bridge, because the greatly increased road traffic created increasingly dangerous situations. Until the opening of the Maastunnel during the Second World War, the Willemsbrug was the most westerly fixed river connection over the Maas, so that increasingly important international traffic also used this connection right through the old center of Rotterdam. The Willemsbrug played an important role during the Second World War. Marines from the nearby Marine Barracks on Oostplein defended this bridge and the adjacent railway bridge and quay 'Boompjes' from the German invasion on 10 May 1940. The resistance of the Dutch Marines was much stronger than the Germans expected. The Marines managed to stop the advance of the German troops until the Germans decided to bomb the center of Rotterdam on May 14, 1940.